dinsdag 24 september 2019

Havermout


Havermoutpap. Ik lust het niet. En geloof me, ik heb het meerdere malen geprobeerd, want havermout is gezond. Echt gezond, niet hip gezond. Het helpt met het verlagen van je bloeddruk en je cholesterolwaardes, het gaat de ontwikkeling van diabetes-2 tegen (mits je niet elke avond er een patatje mét achteraan mikt), het is goed voor de prikkelbare darm, enz., enz. Maar het smaakt naar hondenkots! Ik hou het niet binnen, echt niet. Als kind lustte ik al geen pap, zelfs geen lammetjespap zonder klontjes, waar mijn moeder zo haar best op deed. Nu ben ik al jaren volwassen, maar als ik havermoutpap eet, zelfs met de zoetige sojamelk en wat nepsuiker, ga ik kokhalzen. Vanwege de glorieuze gezondheidsvoordelen dwong ik mezelf wekelijks een bordje weg te kanen, gevolgd door een flinke dosis koffie om het weg te spoelen, maar sinds kort heb ik een betere oplossing: rauwe havermout.

Mijn lievelingsontbijt

150 ml sojayoghurt
Handvol granola
Eetlepel chiazaad
Vers fruit
Handje havermout

Over de ingrediënten

Sojayoghurt is lekker. Je mist gewone yoghurt, zelfs die fijne Griekse, helemaal niet. Er zijn meerdere smaakjes in te verkrijgen, maar ga voor de ongezoete als je een gezellige dunnerd wil worden. Zelf houd ik het meest van de vanilleyoghurt, maar dat is niet zo goed voor mijn vetjes, dus die is verbannen naar de zondag. Granola is een verhaal apart. Zoveel soorten, smaken. Ik koop de Eat Natural zaden en noten variant. Duur (bijna 4 euro en mijn dochter eet het ook), maar zo lekker. Chiazaad is zo’n hip dingetje dat ze een superfood noemen. Het lijkt op maanzaad. Het zou de spijsvertering afremmen (daar merk ik niks van, ik ren naar de WC 'as we speak') en de omzetting van koolhydraten naar suikers vertragen, waardoor er minder insuline hoeft te worden aangemaakt en de bloedsuiker- en hormoonspiegel stabieler blijft. Je houdt langer een verzadigd gevoel (merk ik ook niks van) en door de omega 3 vetzuren is het een natuurlijk middel tegen hoge bloeddruk en cholesterol. En voor al die mensen die denken dat een veganistisch voedingspatroon een tekort aan calcium en eiwitten oplevert, eet chiazaad! (Niet meteen een potje achterover slaan, maximaal 2 eetlepels per dag, meer niet.) Dan het fruit: appel, banaan, bosbessen, frambozen, aardbeien, diepvries of vers, heerlijk en gezond.

Tot slot voeg je een handje havermout toe en husselt de boel door elkaar (want het echte leven is geen 
Instagramplaatje).  Lekker, gezond en gemakkelijk, wat wil je nog meer (behalve cheesecake)?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten