donderdag 3 oktober 2019

Koekjes


Mijn dochter is 17. Als ze klaar is met op de bank liggen, wil ze iets lekkers. Koekjes of chips of chocola. Erna heeft ze spijt en heb ik het gedaan, want ik ben degene die al die rotzooi in huis haalt, zegt ze. Dus haal ik niks. Zelfs geen Oreo’s, het bekende 100% vegan koekje. Zo ondersteun ik mijn dochter in haar streven een fitgirl te worden en voorkom ik dat mijn verloren kilo’s weer postvatten op heup en haard.
Vanavond aten we witlof met zoete aardappelen uit de oven en falafel. Een rare combinatie, ik weet het, maar het is eind van de week en goed plannen en inkopen heb ik nog steeds niet onder de knie. Mijn dochter at met lange tanden, schoof haar bord van zich af en mompelde iets van ‘misselijk’. En bedankt. Een kwartier later meldde ze zich weer. Ze lag inmiddels op de bank, onder een dekentje, met in één hand de afstandsbediening en de andere op de kat. 

‘Mam’, klonk het. 
Ik wist wat er komen ging. 
‘Ik wil koekjes.’ 
Bambi-oogjes. 
‘Ik heb geen koekjes’, zuchtte ik.

Een kleine tien minuten later stond ik in de keuken. Schort voor. Ik ben dol op schorten, ze geven me zo’n ouderwets gevoel van fris gestreken moederlijkheid en ze brengen me terug naar de tijd dat ik dagelijks enkeldiep in de katten en kinderen stond, bezig met koken, bakken en liefhebben. Maar dit terzijde. Het kind wou koekjes, het kind kreeg koekjes.

Vegan Havermoutkoekjes

100 gr zelfrijzend bakmeel
175 à 200 gr bruine basterdsuiker
125 gr plantaardige margarine
150 gr havermout
1 eetlepel sojamelk

Gooi alles bij elkaar en kneed losjes tot een enigszins samenhangend geheel. Maak balletjes ter grootte van een forse knikker -ik denk hierbij aan een Bonk of een Superknots- of van een golfbal als er een hongerige puber op je bank ligt. Leg ze om en om op een ingevette bakplaat (ze lopen flink uit), druk ze een beetje plat en zet de plaat 10 à 15 minuten in een op 175 graden voorverwarmde oven. Let op, ze zijn nog zacht als je ze er uithaalt, dus laat de plaat eerst afkoelen en de koekjes uitharden voordat je ze van de plaat haalt.

Over de ingrediënten

Als je het over margarine hebt, denk je al gauw dat deze altijd plantaardig is, maar niets is minder waar. Vaak zitten er melkbestanddelen in. En voor zover ik weet komt melk van mama’s en niet van planten. Helemaal plantaardig is die goeie oude Wajang margarine, Blue Band voor koken, bakken en braden en ook AH heeft sinds enige tijd een 100% plantaardige margarine (klik hier voor info margarine). Helaas wordt het tekort aan melkbestanddelen in veganistische margarine vaak gecompenseerd met palmolie. Dit goedje zit zo’n beetje in 60% van al onze levensmiddelen en kent zijn eigen controverse omdat het o.a. ontbossing in de hand werkt (klik hier voor info palmolie). Voor u misschien geen punt, maar die Vegans zijn vaak een principieel volkje dat niet alleen het beste met lijf en leden van dieren en zichzelf voorheeft, maar ook de rest van de wereld wil behoeden voor de ondergang, dus ik meld het toch maar even.

P.S. Ook deze koekjes mogen niet meedingen naar een prijs in de categorie lijnvriendelijk voedsel, maar wat mij betreft krijgen ze met terugwerkende kracht een dikke nominatie voor de Nobelprijs voor de Vrede. U begrijpt waarom. En havermout is gezond. Toch?




Geen opmerkingen:

Een reactie posten